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Giulia Grossmann builds a singular approach, which is characterized by the claimed indecision between documentary and directing, and the work made in between.

His films, which make up the bulk of his work, have been broadcast in various exhibitions and festivals in France and abroad. Especially the FID Marseille, the international ethnographic film festival of Quebec in Montréal, the New Directors/New Films festival in Espinho Portugal, La maison populaire de Montreuil, museum casts in Lyon during the festival Doc en court, Cinéma des cinéastes in Paris, The Shed in North Yorkshire England, Museum of Montparnasse in Paris, jeune création (104), HBC in Berlin, à la Cité Internationale des Arts in Paris, the Florence Loewy gallery, La vitrine, the Contemporary Art Center of Normand, the Drejke académy in Den Haye in Hollande, La Cambre in Bruxelles, in Ricard Corporate Foundation in Paris during a cycle on artist movies, in la gaité lyrique…. She won the video contest Inrocks 2014.

Her first movies (Variation, Ivan le Terrible III) had for main line the sound, knocking down the roles to give an illustrative function to the image, and then reveal the structuring mechanisms of the recording and the broadcasting. 

More recently, the projects Native American and Peaks experience have shown a big interest in the ethnographic documentary. For a long time this kind of complex documentary is in crisis due to its own nature, namely the difficult balance, see impossible, between its intention of objectivity, choices operated in the editing and the domination relationships that underlie it.

While respecting the principle of the anthropological investigation (researches, ground, restoration), these two projects stand out from codes of the documentary to put on the aspect of the art film: refusing the voice-off, the dramatic crescendo, giving a free space to the aesthetics of the image…

Giulia Grossmann add a latent ambiguity in her movies, leaving the spectator in expectancy : How far the protagonists are actors? Do they make act of confession or representation?

Screenplays are not planned, made of meeting people by coincidence and various degrees of trust, these movies are made of succession of concomitant portraits and sometimes contradictory real-life experiences, where anyone is free to choose the way it is. To many expressed "parallel realities" answers the feeling that the movie brings. 

In these movies, the subject of the study, unusual, marginal and symptomatic of a global quest of meaning in the occidental society, feeds the method of its own narration: her subject becomes her language. It appears like very experimental projects.

Axelle Blanc

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Giulia Grossmann tisse des liens entre fiction et réalité, brouille les frontières entre documentaire, représentation et mise en scène. De Native American à Où les dieux nous touchent, en cours de production, elle pose un regard ethnographique sur des phénomènes d’appropriation de mythes et de cultures étrangères.


anna hess

 

Giulia Grossmann construit une démarche singulière, qui se caractérise par l’indécision revendiquée entre approche documentaire et mise en scène, et le travail de la matière produite dans cet intervalle.  Ses films témoignent d’un intérêt marqué pour le documentaire ethnographique. Ce genre aux multiples facettes est depuis longtemps mis en crise de par sa nature même, à savoir l’équilibre difficile, voire impossible, entre son dessein d’objectivité, les choix opérés au montage et les rapports de domination qui le sous-tendent. La vidéaste introduit dans ses films une ambiguïté latente, laissant le spectateur dans l’expectative : à quel point les protagonistes sont-ils des acteurs ? Font-ils acte de confession ou de représentation ? 
Inutile de se risquer à trancher : c’est tout cela à la fois. Très peu scénarisés à l’avance, élaborés au hasard des rencontres et des différents degrés de confiance mutuelle, ces films se construisent par succession de portraits concomitants et de vécus parfois contradictoires, où chacun est libre de choisir la façon dont il se représente. A la multiplicité des « réalités parallèles » exprimées répond celle des ressentis du film. Dans ces films, l’objet d’étude,  à la fois insolite, marginal et symptômatique d’une quête de sens généralisée en Occident, nourrit la méthode de sa propre narration : son sujet devient son langage. Ils relèvent d’une démarche d’accueil, de porosité au contexte qui en font des projets éminemment expérimentaux.


Axelle Blanc

 

 

 

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